Wat zijn UTM tags?

UTM tags of parameters worden automatisch toegevoegd aan de productpagina URLs.

Deze URLs met UTM tags worden onderaan iedere advertentie toegevoegd. Wanneer de bezoeker op deze link klikt, dan komt deze vanuit de advertentie direct op de juiste productpagina in je webshop terecht.

Met behulp van UTM tags kan je met Google Analytics bijvoorbeeld eenvoudig meten:

  • waar de bezoeker vandaan komt; in dit geval ‘Marktplaats’
  • welke campagnes het best converteren
  • welke advertenties veel verkeer op je website genereren
  • welke categorie producten het meest oplevert

In dit artikel vind je meer informatie over UTM tagging en Google Analytics.

TagUitlegHoe te gebruikenVoorbeeld
SourceDe 'referrer/verwijzer' van de bezoekerHier gebruik je altijd de naam van de website
vanwaar de bezoeker naar je webshop wordt
verwezen
Marktplaats
Bol
Amazon
MediumHet marketing mediumDe standaardwaarde staat altijd ingesteld op CPC.
Zorg ervoor dat je consistent bent.
CPC
CPM
E-mail
CampaignDe naam van de campagneGebruik hier altijd de naam van de campagne.Zomer aanbiedingen
Feestdagen special
TermEen keyword/trefwoordat gebruikt wordt voor zoekadvertenties.Term wordt voornamelijk gebruikt om de target
groep aan te geven.
Mannen > 40
Vrouwen NL
Uitverkoop
ContentContent van de advertentie. Meestal gebruikt om individuele
advertenties te onderscheiden
Hier kan bijvoorbeeld de titel of SKU overgenomen
worden.
Terrasverwarmer
SKU123456